Nóra Ružičková je slovenská básnířka, překladatelka a výtvarnice. Používá textovou apropriaci (přivlastnění), když staví verše na úryvcích z ženských časopisů a obnažuje stereotypy v nahlížení na ženy.
Vystudovala Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě. Patří k nejvýraznějším a nejdiskutovanějším představitelkám slovenské poezie. Ve své výtvarné tvorbě se věnuje videoartu a textovým animacím. Na VŠVU po skončení doktorandského studia působila jako výzkumná pracovnice (2007–2009), později jako odborná asistentka na Katedře intermédií (2009–2018) a v letech 2016–2018 vedla ateliér Obraz/zvuk/text a kontext. Od roku 2018 vyučuje odborné výtvarné předměty na Škole umeleckého priemyslu Josefa Vydru v Bratislave.
Vyjadřuje se mnoha médii – textem, videem, fotografií, počítačovou animací, zvukovou instalací či performancí. Zabývá se vztahem mezi obrazem a textem, textualitou a vizualitou, zkoumá kontext umění s amatérskými diskuzemi, proto spolupracuje jednak s jinými umělci, ale také s lidmi mimo uměleckou scénu.
Nóra Ružičková je autorkou řady básnických sbírek: Mikronauti (1998), Osnova a útok (2000), Beztvárie (2004), Parcelácia vzduchu (2007), Pobrežný výskum (2009), Práce & Intimita (2012) či ← a b c → (s Mariannou Mlynárčikovou, 2018). Věnuje se i překladu hlavně současné německé poezie, knižně vydala Uchvátené odstupy Moniky Rinck (2008), Zamknuté komory Marion Poschmann (2014) a Prospekt Rona Winklera (2019).
K tématu videoartu a textové animace řekla: „Pre mňa je to prepojenie prirodzené. Nemusím nad ním premýšľať. Baví ma rozhranie, kde sa text stáva obrazom a kde je obraz nejakým spôsobom slovný alebo konceptuálny,“ popsala Deníku Referendum.
Na autorské čtení v Brně si vybrala výběr básní ze tří sbírek, které začínají na písmeno „p“. „V procese písania poézie podľa mňa platí, že to, čo len naznačíš, ba dokonca vynecháš či zamlčíš, je rovnako dôležité – ak nie dôležitejšie – ako to, čo do básne/knihy zahrnieš,“ uvedla v rozhovoru pro Literárne informačné centrum.
Podle Ružičkové lze na básně pohlížet i z trochu jiné strany. Ve verších má třeba i návody na domácí práce. „Taká tá sféra, ktorá je obvykle vyhradená výlučne ženám. Z nich som potom uberaním slov či hlások vytvárala básne,“ líčila v Referendu. „Ide tak trochu o vyvrátenie práve tohoto klišé… Na základě jednotlivých výrokov sa ukazuje, že aj tá naša intimita nie je až tak úplne naša a že do veľkej miery je formovaná sociálnymi faktormi.“
„Ide o modernú autorku akoby bez vášní a dramaticky prežívaných póz. Jej metaforické myslenie je bohato rozčlenené a vábivo roztvorené, konkrétne ukotvené, číre. (…) Ružičková vytvára obrazy, s ktorými môže čitateľovo oko i myseľ splynúť, ktoré sa ho dotknú na presne zacielených citlivých miestach,“ napsala o umělkyni Viera Prokešová.
***
vyberáme veľmi rozvážne
zachádzame opatrne
rozotrieme jemne do stratena
nikdy nesmie byť vidieť
kde sa líčenie začína
a kde končí
Komentáře z Facebooku
Pro správné fungování komentářů je třeba být přihlášen k Facebooku.