Olga Stehlíková se narodila v roce 1977 v Příbrami. Vystudovala bohemistiku a lingvistiku na Univerzitě Karlově. Je známá jako publicistka, redaktorka, editorka, básnířka, autorka knížek pro děti a mládež. Z angličtiny přeložila knihu Kasii Dudziuk Hravé kreslení krok za krokem (2017).
Vydala například tituly Týdny (2014) - její poetický debut získal ocenění Magnesia Litera v roce 2015, Vejce / Eggs (2017), Za lyrický subjekt (2018; s Milanem Ohniskem), Vykřičník jako stožár (2018), Kluci netančej! (2019), Kařut & Řabach (2019) a O čem mluví Matka, když mlčí (2019). O tomto díle Libor Staněk napsal: „Básnířka svůj hlas propůjčuje planetě Zemi, kterou přitom pojímá podobně jako filosof Lukáš Likavčan ve své aktuální knize Úvod do srovnávací planetologie…“
Olga Stehlíková je rovněž oblíbenou osobností mnoha podcastů a rozhovorů. Kromě podcastu Měsíce autorského čtení se objevila i ve Vizitce Českého rozhlasu Vltava, kde mluvila o své spolupráci s básníkem Milanem Ohniskem. Společně vydali knihu Za lyrický subjekt, který vyšel pod pseudonymem Jaroslava Oválská. „Do napsaného jsme si navzájem nezasahovali,“ popsala na Vltavě Stehlíková. „Někdo nahozený příběh předělal, rozvinul. Občas jsme z příběhu vybočili, jsou tam trhliny. Mně se ale líbí, že je to příběh o lidech, i když divných.“
S kamarádem básníkem Milanem Ohniskem publikují poezii pod pseudonymem Jaroslava Oválská. Jejich společná prvotina z roku 2018 vznikla z dopisů, které si autoři veměňovali. „Do napsaného jsme si navzájem nezasahovali,“ prozradila na rozhlasové Vltavě Stehlíková. „Někdo nahozený příběh předělal, rozvinul. Občas jsme z příběhu vybočili, jsou tam trhliny. Mně se ale líbí, že je to příběh o lidech, i když divných.“
Na Vltavě popsala také to, jak se zrodila její knížka dětských příběhů Kařut a Řabach, která byla nominovaná na Zlatou stuhu. „Teď už mám hotový čtvrtý rukopis. Psaní dětských knih je pro mě uvolňující a užívám si ho. V poezii cítím své vlastní kritické tlaky.“
Popsala i svou roli knižní editorky. „Hrozně ráda obcuji s texty, práce na nich mě povznáší a těší. Jsem vděčný čtenář a snažím se být i nezaujatý kritik. Každému textu, i když se tváří hotově, se dá pomoci. Práce na nich navíc posouvá i mě, na každé nové knížce využiju to, co jsem se naučila v minulosti.“
Princip podvojnosti mě vždycky zajímal, říká Olga Stehlíková, která svou sbírku Vejce vydala i na gramofonové desce
V rozhovoru s Markétou Kaňkovou popisovala, jak nad ránem zkouší do mobilu zachytit nápady na básně, proč měla potřebu vydat velice specifickou sbírku vejce/eggs, již hudbou doprovodil Tomáš Braun, jak se v její tvorbě odráží láska k přírodě (a proč se necítí ve škatulce autorky píšící o každodenním životě, rodině a vztazích).
Komentáře z Facebooku
Pro správné fungování komentářů je třeba být přihlášen k Facebooku.