Hudebník a skladatel Ondřej Kyas se narodil v roce 1979 v Boskovicích, mládí už ovšem prožil v Brně a v jeho okolí. Od dětství se toužil stát skladatelem a spisovatelem, což se mu víceméně plní.
Spolu s Pavlem Drábkem založil Ensemble Opera Diversa, který provádí jeho komorní opery (např. Dýňový démon ve vegetariánské restauraci) a jiné skladby. Na uvedení dosud čeká celovečerní opera podle románu Michala Ajvaze Druhé město. Byl členem nejrůznějších kapel (Mucha, nyní hlavně Květy). Nahrál a vydal několik sólových alb, např. Solárium (2019, Polí5).
Básně a povídky doposud publikoval jen časopisecky (Tvar), případně jako účastník literárních soutěží (Literární cena Vladimíra Vokolka).
Větrné mlýny mu vydaly sbírku textů Démonosopie. “Toto jsou básně, které kombinují civil(ist)ní poetiku se surreálnými obrazy; děje se tak prostřednictvím asociativních jazykových her a „samplování“ textových útržků nejrůznějšího původu. Přítomen je též jakýsi humor, nadlehčující existenciální úzkost ze světa přehlceného všeobecnou skepsí a únavou, zoufale přehlušovanou maniakální aktivitou a pseudokomunikací na sociálních sítích,” zní anotace vydavatele.
Ondřej Kyas má osobitý, možná klipovitý přístup k tvorbě. Například o své sólové desce Mezopotámie prozradil. “Deska vznikla tak, že jsem nasbíral nějaké krátké texty, většinou dvě čtyřverší, a pak jsem si sedl doma ke klavíru, který má specifický zvuk a některé tóny trochu rozladěné, a bez většího přemýšlení jsem je zhudebňoval. K tomu jsem si pustil z počítače jednoduchou smyčku bicích a nahrál to všecko na mobil. Tyhlety lo-fi nahrávky jsou základem všech písniček na albu.”
Komentáře z Facebooku
Pro správné fungování komentářů je třeba být přihlášen k Facebooku.