Ference Czinki
Maďarský spisovatel, redaktor, kritik, organizátor kulturních akcí a místopředseda Společnosti autorů beletrie Ferenc Czinki se narodil v roce 1982. Ve své první knize Egy kocsma város (Jedna hospoda město, 2014) lavíruje na hranici beletristické fikce a žurnalistiky, příběhy z panelákových hospod zde vykreslují obraz jednoho města.
Jeho román A pozsonyi metró (Bratislavské metro, 2017) byl inspirován tvůrčím stipendijním pobytem v Bratislavě a vznikl při procházkách bratislavskými ulicemi.
„Zajímají mě ta východoevropská a východo-středoevropská mementa, která tu zůstala z dob jiného světového uspořádání. Neexistující bratislavské metro je podle mě úžasným symbolem toho všeho,“ řekl Czinki.
Miřenka Čechová
Umělkyně Miřenka Čechová se narodila v roce 1982 v Aši. Absolvovala pražskou Taneční konzervatoř (klasický balet), DAMU (obor Alternativní divadlo) a HAMU (obor Nonverbální divadlo). Věnuje se tanečnímu a fyzickému divadlu, režíruje, dělá choreografie, vyučuje, píše. Je spoluzakladatelkou divadelní skupiny Tantehorse a umělecké skupiny Spitfire Company.
Vydala knihy Miss AmeriKa (2018) a Baletky (2020). „Ještě jí nebylo čtrnáct, a už je odbornicí na používání projímadel a zvracení, aby si udržela váhu, na ošetřování krvavých palců a stahování prsou,“ představuje hlavní postavu Baletek nakladatelství.
„A do toho poznává klubový život v Praze. Jsou devadesátá léta, frčí perník a extáze a ona objevuje sex a zjišťuje, že má nevlastního bratra, který je úplně jiný, než by chtěla. A že její sen stát se baletkou a tančit ve zlaté kapličce se mění v noční můru.“
Je podepsána i pod kusem nazvaným metaBALETKY. „Autobiografický román Baletky tanečnice Miřenky Čechové rozvířil vody v taneční komunitě už před vydáním. Multimediální projekt metaBALETKY přináší syrový příběh ženy, která čelí strachu promluvit a sbírá sílu postavit se nerovnému soupeři.” Nové dílo získalo hybridní tvar filmových obrazů, živých vstupů, animací a především živé interakce s diváky pomocí chatu.
Choreografka a performerka Miřenka Čechová se pohybuje v oblasti tance, nezávislého divadla, performance a literatury. Jejím stěžejním rukopisem jsou díla společensky urgentní, one-woman shows, taneční monodramata nebo práce s nejmladší performerskou generací. V současnosti se zabývá žánry dance-for-camera, hudebním divadlem a audiovizuálními díly. V Čechách jsou k vidění nejčastěji v Paláci Akropolis.
Komentáře z Facebooku
Pro správné fungování komentářů je třeba být přihlášen k Facebooku.