Tváře tchajwanského metalu: Konflikt identity, nemocná společnost, zlovolný císař, ostrov duchů i smutek ze ztráty blízkého

- Tchaj-wan - 01. 08. 24

Tchajwanská metalová scéna je pestrá a čerpá z různých kulturních i hudebních tradic, což odráží komplikovanou historii ostrova. Najdeme zde prvky japonské, čínské, domorodé, ale i západní. Tato diverzita se odráží i v textech jednotlivých kapel – v rámci jedné skladby se může plynule přecházet mezi čínštinou, tchajwanštinou a angličtinou.  

Ač se z geografického hlediska jedná o zemi od nás velmi vzdálenou, proniknout do tchajwanského metalu není tak těžké, jak by se mohlo na první pohled zdát. Zde je pět tipů na tchajwanské metalové kapely.

1. Chthonic (Šan-ling 閃靈)

Pravděpodobně nejznámější tchajwanská metalová kapela, a to i mimo ostrovní hranice. Chthonic vznikli roku 1995 v hlavním městě Tchaj-peji a hojně čerpají z domácí tradice, především pak z taoismu, což je patrné i na sebeprezentaci kapely – prvotní ideu jejich masek a líčení sice ovlivnila norská mytologie, nakonec však kapela sáhla po taoistické mytologii, jmenovitě po tzv. „osmi generálech“ (pa ťia ťiang), kteří dle legend vyháněli zlé duchy. Už samotný název kapely, slovo „chthonic“, znamená „týkající se podzemních božstev“, což jejich image ještě víc umocňuje. Pozoruhodným faktem je rovněž to, že frontman kapely Freddy Lim, čínsky Lin Čchang-cuo, je politicky angažovaná osoba. Roku 2015 založil politickou stranu se jménem Strana nové moci a od roku 2016 až do letošního ledna byl členem Legislativního dvora (jednokomorového parlamentu). 

Co se hudebního stylu týče, bývají Chthonic často řazeni k melodickému a symfonickému death metalu, black metalu a folk metalu. Jejich texty se zabývají tchajwanskou (často tragickou) historií, rozmanitou kulturou či hledáním kulturní, národní a osobní identity. Až na dvě alba mají všechna čínskou/tchajwanskou i anglickou verzi. Kapela již vydala devět alb, a skladeb by se tak dalo zmínit mnoho. Omezím se však na čtyři, pomocí nichž lze do hudby Chthonic spolehlivě proniknout – Takao 皇軍 (na YouTube dostupná jak anglická, tak i tchajwanská verze), dále pak nejnovější single kapely Pattonkan 護國山, skladba z roku 2002 Onset of Tragedy 悲命格 či o sedm let později vyšedší 49 Theurgy Chains 鬼縛.

2. Infernal Chaos

Říkali jste si někdy, jaké by to bylo, kdybychom zkombinovali Lamb of God, thrash metal a metalcore? Pokud vás tento popis zaujal, určitě si nenechte ujít skladby od tchajpejské kapely Infernal Chaos, která roku 2005 debutovala EP s názvem Evil Within. O dva roky později pak vydala své doposud jediné album Vision of Disorder, z nějž je nejznámější skladbou 228, tematizující Incident 28. února – nejkrvavější událost v tchajwanských dějinách 20. století. Již od počátku kapela kombinuje ve svých textech čínštinu a angličtinu, což je patrné i v singlech z posledních let. Za zmínku stojí například Society Psychopath, jež představuje kritiku současné společnosti ve věku sociálních sítí a pokročilých technologií. I v dalších skladbách se nejčastěji zabývá společenskými nedostatky a jejich vlivem na jednotlivce, například Roar Through the Skies, ale i kritikou křesťanství, například World of Fear.

3. OBSESS

Kapela OBSESS vznikla roku 2008 ve městě Tchaj-čung, nacházejícím se ve středozápadní části ostrova. Zpravidla bývá řazena do metalcoru, ale najdeme zde i prvky post-hardcoru a hard rocku. OBSESS jsou známí tím, že někdy „lehoulince pohladí“, zatímco jindy posluchače „zmlátí k nepoznání“. Jejich texty se nezřídka zabývají současnými globálními problémy, které souvisejí s Tchaj-wanem, ale i mnohdy brutální lidskou přirozeností. Zatím vydali dvě alba – Rise in Arms v roce 2013 a o šest let později Tchung-kchu cao-ťiou le wo-men 痛苦造就了我們 (česky Vytvořilo nás utrpení).

Úderná skladba Emperor 王 kritizuje asertivní, až agresivní chování současného vedení ČLR, ohánějící se libě znějícími frázemi, za nimiž se však skrývají zlé záměry. Z dalších typicky metalcorových skladeb můžeme zmínit Sorrowful 悲傷的人在唱著哀 歌 (doslova Zarmoucený člověk zpívá smutnou píseň) či Karma 惡果. Výše zmíněnou jemnou polohu kapely pak reprezentuje skladba Never coming back 不再回來, vyjadřující podporu hongkongského odporu proti snahám ČLR potlačit základní lidská práva místních obyvatel (je třeba vzít v potaz, že v roce 2019, kdy tato skladba vyšla, se tak v Hongkongu ještě nestalo), nebo například skladba 我在這裡 (oproti předchozím skladbám tato nemá oficiální anglický překlad, název však znamená Jsem tady).

4. Burning Island (Chuo-šao tao 火燒島)

Holdujete-li thrash metalu, je kapela Burning Island právě pro vás. Byla založená roku 2011 ve městě Tchaj-nan, nacházejícím se v jižní části ostrova. Drtivou většinu skladeb má v tchajwanštině a je známá tématy jako kritika společnosti či žhnoucí nenávist.

Doposud jí vyšla dvě alba – roku 2013 Blossom of Roaring Justice 若是有一蕊號作正義 的花 (česky Kdyby existovala květina jmenující se spravedlnost), o tři roky později pak Ghost Island at War 妖魔鬼島大作戰 (česky Válka na ostrově démonů a duchů).

Z prvního alba určitě stojí za poslech skladby 正義的花? (česky Květina spravedlnosti?) a 皮蛇 (česky Had pod kůží), které okamžitě zaujmou nesmlouvavou agresivitou a dynamičností. Z druhého alba pak nelze nezmínit dvojici Ghost Island 妖魔 鬼島 (česky Ostrov démonů a duchů) a GATTAI! State Apparatuses 組合.[KOK+] 機 器人 (česky Shromáždění: robot [KOK+]), pokračující v trendu předchozího alba.

Z novějších singlů se stylem malinko liší například Góa chiong ka-kī chhòng phàng-kìⁿ 我將家己創拍毋見 (česky Nechám sám sebe zmizet), v němž jsou patrné (především v refrénu) prvky metalcoru.

5. Crescent Lament (Cheng jüe san tchu 恆月三途)

Tchajpejská kapela Crescent Lament kombinuje prvky folk metalu a symfonického black metalu. V rozhovoru z roku 2011 této kapele vysekla poklonu i basistka výše zmíněné kapely Chthonic Doris Yeh (Je Siang-i 葉湘怡). Crescent Lament vznikli roku 2007 a o rok později debutovali EP The Forgotten Winter. Doposud vydali tři alba, ale na první z nich, Behind the Lethal Deceit, si fanoušci museli počkat, vyšlo až v roce 2011. O čtyři roky později pak Crescent Lament představili album 花殤 (česky Předčasně umírající květina) a roku 2020 své dosud poslední album Land of Lost Voices 噤夢 (česky Umlčené sny).

Jejich hudba je typická melodičností, používáním tradičních čínských nástrojů (například dvoustrunných houslí er-chu), uhrančivým zpěvem frontmanky Muer Chou (Čou Mu-c‘ 周慕姿) a typicky blackmetalovými pasážemi. V jejich textech se často objevují tragické a smutné osudy obyčejných lidí, zakoušejících osamělost, melancholii či depresivní stavy. I přes takto smutné zaměření představuje slovo „srpek měsíce“ (crescent) v názvu kapely určitý příslib naděje – ta se někdy může jevit jako osamělý paprsek neúplného měsíce.

K poslechu bych z tvrdších skladeb doporučil When Leaves Buried the Promise 梧桐 落 (česky Když wu-tchungovník padá), Another Night of Solitude 念伊人 (česky Stýská se mi po ní) či Once Shattered Mirror 破鏡緣 (česky Osud rozbitého zrcadla). Kapela má rovněž nádherné a dojemné balady – například Orphaned Warriors (zpívaná anglicky), Flavor of Emptiness 殘香 (česky Zbývající vůně) či Where Ashen Moonlight Shines 灰月 漸明 (česky Když se popelavý měsíc pomalu rozzáří).

Šimon Suk, sinolog

Komentáře z Facebooku

Pro správné fungování komentářů je třeba být přihlášen k Facebooku.

Loading...